Congruenta sau concurenta noilor masuri fiscale

Aflata in spatiul public de aproape un an, OUG 16/2022, adopta un pachet de masuri fiscale fundamentand, astfel, politica autoritatilor, prin unitatile de resort de a aduce mai multi bani la bugetul de stat.

Pentru fiecare dintre masurile aduse in spatiul economic, stabilindu – se si momentul in care genereaza o ajustare pozitiva a nivelului colectarii veniturilor incasate de la contribuabili.

Unele masuri cu aplicabilitate imediata  – respectiv din august 2022:

  • Impozitarea contractelor de munca cu timp partial
  • Ajustarea veniturilor (salariilor brute realizate) ce beneficiaza de facilitati fiscale in constructii, sectorul agricol si productia alimentara, respective de la 30.000 lei, venit brut lunar, plafon neimpozabil, la 10.000lei venit brut lunar, plafon neimpozabil.

Unele masuri cu un termen ulterior de implementare, printre cele, cu implementare de la 01 ianuarie 2023:

  • Impozitul pe dividende creste cu 3 puncte procentuale;
  • Plafonul pana la care societatile pot aplica impozitul pe venituri microintreprindere, redus la 500.000 euro, incepand cu veniturile realizate de la 01 ianuarie 2023;
  • Creste cu 4 puncte procentuale (respective de la 5% la 9%) taxarea cu tva, a, serviciilor hoteliere, de restaurant si de catering; cu exceptia bauturilor alcoolice si a bauturilor nonalcoolice care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99

Modificarile fiscale aduse in spatiul economic, sunt bugetate cu rezultate, ce prezinta venituri la bugetul de stat ajustate favorabil de noile conditii de impozitare, se obtine astfel o balanta a veniturilor colectate, din taxe directe, in favoarea procesului de diminuare a deficitului de colectare a taxelor la bugetul de stat.

Dar, mai exact ce impact de sustenabilitate la economia nationala, au produs masurile amintite mai sus?

Ministerul Muncii, declara in raportarea pentru anul 2022 – 5,2 mil. de contracte de munca cu norma intreaga si 451.609 contracte de munca cu timp partial.

Aceeasi institutie, pentru anul 2021 raporta 5 mil contracte de munca cu norma intreaga si 593mii de contracte de munca cu timp partial.

Altfel spus, 141 mii de contracte cu timp partial au fost inchise, agentii economici, aflati in fata analizei de profitabilitate intre a plati un salariat care munceste 4 ore la un cost de norma intreaga, echilibreaza principiul pietei prin decizii economice.

Pozitia Romaniei in economia europeana, necesita intarirea nivelului taxelor prin reglementari fiscale complexe care releva conditiile economico – sociale precum si directiile de dezvoltare a economiei stabilite la nivel central.

Veniturile din taxele colectate ale Romaniei, raportate de catre Eurostat, reprezinta 27,3% din PIB, pentru anul 2021 cu o crestere de 0.4 puncte procentuale, fata de, 26,9% din PIB pentru anul 2020.

In valori absolute, veniturile din impozite si contributii sociale au crescut de la 58 mil euro in 2020, la 65 mil euro in 2021.

Congruenta sau concurenta noilor masuri fiscale 2

Romania, in clasamentul statelor membre, privind veniturile din colectarea taxelor, semnaleaza mixul de conditii, interne, nationale, privind pozitia sa,  justificata de nivelul mic de taxare fata de statele membre ale UE (cotele de impozitare ale Germaniei sunt 18,6%   – contributia la fondul de pensii, 16,2% la fondul de sanatate, impozitul pe venit este progresiv, incepe de la 1% si poate ajunge la 42% in functie de nivelul venitului), cota standard de TVA printre cele mai mici ale UE, precum si facilitatile fiscale existente la nivel national, privind impozitarea salariilor pentru domenii mari de business (constructii, agricultura, horeca), responsabilizeaza autoritatile fiscale in actiuni de revizuire si actualizare a spatiului legislativ.

Intarirea conditiilor legislative – fiscale, actuale, asigurand o pozitie de sustenabilitate pe termen lung atat pentru activitatea curenta cat si pentru activitatea investitionala.

Dar in prezentul scenariu, judecam secvential sau unitar?

O masura legislativa, prevazuta in Ordonanta 16 din 2022, stabileste cota de tva de 19% pentru produsele care corespund codurilor vamale NC 2202 10 00 si 2202 99.

In ce consta mai exact, masura care impacteaza art 291 alin (2) lit. e) si k) din Codul Fiscal?

  1. e) livrarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice si a bauturilor nealcoolice care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele, cu exceptia celor prevazute la alin. (3) lit. k). Prin normele metodologice se stabilesc codurile NC corespunzatoare acestor bunuri;

k)serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice si a bauturilor nealcoolice care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99;

Altminteri, nu a fost niciodata simplu cu aceste coduri vamale, dar acum lucrurile se complica semnificativ.

Cu alte cuvinte, conform codului vamal 2202 10 00, produsul, apa+zahar +si/sau alti indulcitori, este purtator de 19% pe tot fluxul de comercializare.

Conform codului vamal 2202 99, orice alt produs, care nu contine bauturi pe baza de soia si continut de grasimi sub 0.2% din greutate (exceptii introduse prin Legea B402/2023 – propunere legislativă privind modificarea și completarea alin.(2), litera e) al art.291 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal), este comercializat cu 19%, cota de tva.

Analiza textului generand concluzia ca bautura pe baza de lapte (sau derivate ale laptelui) este impozabila cu 19%.

Dar in stabilirea cotei de tva corespunzatoare la vanzare, analiza nu se opreste in acest punct.

In procesul de stabilire a cotei de tva, produsul trebuie analizat, din perspectiva celorlalte coduri vamale precum si din optica, obligatiei contribuabilului de a stabili un nou cod vamal, produsului respective.

Diferenta dintre marfa sigilata (asa cum este berea sau un cappuccino cumparat de pe raftul magazinului) si vanzarea unui cappuccino in restaurant, cu productia lui pe loc, marcheaza doua situatii diferite, in primul caz produsele sunt autonome si comercializarea acestora este in relatie liniara cu nomenclatorul tarifar, in schimb in cel de-al doilea caz, reflectarea se face la nivel de materii prime, pentru care regasim in nomenclatorul tarifar codurile ingrendientelor folosite.

Analiza impozitarii fiscale se realizeaza intr-o maniera unitara, altfel spus, regulamentul UE invedereaza caracterul de unicitate al produsului impozitat, facand referire la conditia de generare a produsului vamal.

Cu alte cuvinte, este un produs de sine statator (cafea) sau este un produs obtinut (laptele sau iaurtul)? In cazul ultimelor exemple, regulamentul prevede la pag. 80:

  1. Dreptul care se aplică amestecurilor de la pozițiile 0401-0406 se stabilește astfel:

(a) pentru amestecurile în care una din componente reprezintă cel puțin 90 % în greutate din amestec, dreptul aplicabil este acela care se aplică acestei componente;

(b) pentru celelalte amestecuri, dreptul aplicabil este acela care se aplică componentei supuse impozitării celei mai ridicate.

Argumentatia extrasa din Regulamentul Codurilor Vamale este complinitoare cu prevederile Codului Fiscal, si am in vedere pct. 38 alin. (9) din normele de aplicare ale art. 291, care legifereaza notiunea de operatiune principala si accesorie.

Situatie, cand operatiunea accesorie primeste cota de tva a operatiunii principale.

Ajungem asadar, la concluzia ca unui produs obtinut in gestiunea proprie ii corespunde un flux tehnologic, pentru a carui materii prime si auxiliare, in Regulamentul codurilor vamale, sunt stabilite codificari pentru fiecare ingredient si in cazul aceluiasi flux operational (productie – vanzare) produsul finit poate indeplini conditii pentru o noua incadrare tarifara, sau nu.

Esentialmente rezulta din analiza, argumente in favoarea produsului de raft, purtator de 19%, dar nu si pentru produsul finit obtinut in urma unei comenzi de la clientul aflat in restaurant.

Distribuie pe: