Factura electronica devine obligatorie de la 01 ianuarie 2024 in relatia B2B

La 01 iulie 2022, Legea 139, aducea in atentia contribuabililor obligativitatea emiterii facturilor de vanzare in format electronic, in relatia B2G si a facturilor de vanzare pentru produsele cu risc fiscal ridicat, in relatia B2B.

Concret, fiecare contribuabil care face obiectul situatilor anterior prezentate, in conformitate cu prevederile OPANAF nr. 12/2022, in sectiunea Factura Electronica, din SPV, incarca un fisier xml (forma facturii de vanzare generate de un program de contabilitate sau de un program complementar acestuia).

Obligatiile care s-au stabilit atat in relatia B2G (operator economic si autoritate contractanta) cat si in relatia B2B:

  • Expeditorul, are responsabilitatea de a transmite fisierul xml prin SPV selectand destinatarul
  • Destinatarul are obligatia sa descarce factura electronica primita prin SPV de la expeditor si sa prelucreze factura in sistemul propriu de evidenta contabila.

In iunie 2023, Consiliul UE, emite proiectul de decizie de punere in aplicare a unor masuri derogatorii de la facturarea electronica, masuri derogatorii solicitate de Romania din ianuarie 2022.

Proiectul, modifica articolele 218 si 232 din Directiva Europeana de TVA, astfel:

“Articolul 218 din Directiva TVA prevede obligația statelor membre de a accepta ca facturi toate documentele sau mesajele, atât pe suport de hârtie, cât și în format electronic.

  • Astfel, România ar dori să obțină o derogare de la articolul din Directiva TVA menționat anterior, astfel încât numai documentele în format electronic să poată fi considerate facturi de către administrația fiscală din România.

Articolul 232 din Directiva TVA prevede că utilizarea unei facturi electronice face obiectul acceptării de către destinatar.

  • Prin urmare, introducerea unei obligații de facturare electronică în România necesită o derogare de la acest articol, astfel încât emitentul să nu mai fie nevoit să obțină consimțământul destinatarului pentru a trimite o factură electronică.”

Sursa: https://eur-lex.europa.eu/legal-content

Inseamna asadar, ca agentii economici in Romania, incepand cu data de 01 ianuarie 2024, vor avea obligatia de a transmite facturile doar in format electronic, anterior era prevazut si formatul pe suport hartie, fara acordul prealabil al beneficiarului pentru a genera si transmite factura electronica.

Dupa aprobarea deciziei de catre Consiliul UE, ramane de vazut sub ce maniera vor stabili cadrul de aplicare intern, oficialii nostrii, astfel incat cadrul legislative ce urmeaza a fi creat in responsabilitatea contribuabililor, sa prezinte suficiente informatii si o perioada de timp pentru implementarea acestuia.

Nu este mai putin importanta responsabilitatea agentilor economici de a se conforma noilor modificari. Este evident ca era facturilor scrise cu pixul, se termina, odata aceste modificari implementate la nivel national, fiecare companie trebuie sa-si stabileasca proceduri de emitere si de transmitere a acestor facturi.

Distribuie pe: